سفارش تبلیغ






















تدریس الکترونیکی

جعبه کادویی و کارت تبریک های دانش آموزان سال اول واحد 1یک

مشکل کمبود انگیزش یادگیری دانش آموزان یا کمبود علاقه آنها نسبت به یادگیری مطالب تازه ناشی از شکست های پی در پی آنها در درسهای مشابه درس جدید است. بنابراین، بهترین راه رفع مشکل این است که سطح رفتارهای ورودی شناختی(و در صورت لزوم سطح رفتارهای ورودی روانی- حرکتی)دانش آموزان را بالا ببریم و کیفیت آموزش را نیز بهبود ببخشیم. این اقدامات سبب افزایش یادگیری و کسب موفقیت از سوی دانش آموزان و درسهای تازه خواهد شد. این کسب موفقیت باعث می شود که یادگیرنده، به تدریج، به تصویری مثبت تر از تواناییهای خود نسبت به یادگیری آموزشگاهی دست یابد. اگر این جریان در چندین واحد یادگیری ادامه یابد، از تصورات منفی دانش آموز نسبت به تواناییش در رابطه با یادگیری مطالب آموزشگاهی کاسته می شود و به جای، آن تصورات مثبت تری در این مورد کسب خواهد کرد؛ که این خود علاقه و انگیزه یادگیری او را افزایش می دهد. فنون ایجاد انگیزش در یادگیرندگان: 

 

?. آنچه را که در یادگیرندگان به عنوان هدف آموزشی انتظار دارید در آغاز درس به طور دقیق به آنان بگویید و در آنان نسبت به نتایج یادگیری انتظارات مثبتی ایجاد کنید.

?. از تشویقهای کلامی استفاده کنید.

?. از امتحانات و آزمونها، به عنوان وسیله ای برای ایجاد انگیزش در یادگیرندگان استفاده کنید.

?. مطالب و موضوعات درسی را از ساده به دشوار ارائه دهید.

?. از ایجاد رقابت، چشم و هم چشمی در میان دانش آموزان جلوگیری کنید.

?. پیامدهای منفی مشارکت یادگیرندگان در فعالیت یادگیری را کاهش دهید.

?. یادگیرندگان مسائل و تکالیفی بدهید که نه خیلی ساده و نه خیلی دشوار باشد.

?. تا آنجا که ممکن باشد مطالب درسی را به صورت معنی دار و در ارتباط با موقعیت های زندگی ارائه دهید و در حد امکان در انجام فعالیتهای آموزشی به یادگیرندگان آزادی عمل بدهید.



نوشته شده در چهارشنبه 88/7/22ساعت 11:31 صبح توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

معمولاً افتخار اکتشافاتی که برای نخستین بار منجر به مشاهده ی جریان الکتریکی شد را به لوئیجی گالوانی، فیزیولوژیست ایتالیایی (01737-1798)، نسبت می دهند. او در سال 1786 مشاهده کرد که پای تشریح شده ی قورباغه ای که بر روی میزی در نزدیکی یک مولد الکتریسیته ی ساکن قرار داشت، به صورت پرشی تکان می خورد (در واقع 30 سال قبلفلوریانو کالدانی چنین چیزی را دیده بود). گالوانی با مطالعه آنچه خودش آن را «الکتریسیته ی جانوری» می نامید، مشاهده ی خود را پیگیری کرد. او پای قورباغه ای را با قلابی از جنس برنج از نرده ای آهنی آویزان کرد و دید که وقتی قسمت پایین پا با قسمت دیگری از نرده تماس پیدا می کند، منقبض می شد (ظاهراً او باز هم از آزمایش مشابهی کهیان سوامردام، حدود یک قرن پیش از آن در هلند انجام داده بود، اطلاعی نداشت.)

گزارش گالوانی، علاقه دانشمند ایتالیایی دیگری را به نامآلساندرو ولتا، که فیزیکدان بود، برانگیخت. به عقیده ی ولتا علت این که پای قورباغه بر نرده ی ایوان منقبض می شد الکتریسیته ی جانوری نبود، بلکه در نتیجه ی اختلاف پتانسیل بین دو فلز نامشابه بود (یکی برنجی که در قلاب به کار رفته و عمدتاً از مس تشکیل شده بود، و دیگری آهن موجود در نرده ی ایوان)، که نادانسته از طریق بافت جانوری به یکدیگر متصل می شدند.

به نظر ولتا اعصاب و ماهیچه های قورباغه چیزی جز یک برقنمای (الکتروسکوپ) بسیار حساس نبودند، که باعث می شدند بتوان جریاناتی بسیار ضعیف ( ضعیف تر از آن چه تا آن هنگام با وسایل موجود بررسی شده بود) را تشخیص داد.

ولتا نظریه ی اختلاف پتانسیل الکتریکی فلزات نامشابه را با اختراع نخستین باتری، که در سال 1800 در نامه ای خطاب به انجمن سلطنتی در لندن شرح داد، اثبات کرد. در باتری ولتا از «سلول» هایی استفاده شده بود که از دو فلز متفاوت که دنبال هم قرار گرفته بودند ، نظیر نقره و روی که با قرص های مقوایی مرطوب از یکدیگر جدا شده بودند تشکیل می شد. ترکیب این سلول های «گالوانیک» تشکیل باتریی را می داد که توان یا «ولتاژ» آن بستگی به تعداد سلولهایی داشت که به یکدیگر متصل شده بودند.

باتریهایی که بدین ترتیب ساخته شدند نخستین منبع مفید جریان الکتریکی بودند. تا پیش از آن فقط مولدهای الکتریسیته ساکن شناخته شده بودند؛ این مولدها تخلیه های الکتریکی با ولتاژ بالا ایجاد می کردند اما جریان یکنواختی را به وجود نمی آوردند. باتری ولتا حتی به شکل اولی و ابتدایی خود اکتشافات الکتروشیمیایی مهمی را ، نظیر کشف عناصر فلزی سدیم  و پتاسیم به دستسِر هنری دیوی، مقدور ساخت.


نوشته شده در یکشنبه 88/7/19ساعت 1:58 صبح توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

موم:

ماده ای زرد رنگ و نرم و بسیار قابل جذب است که معمولا آن را زنبور عسل حاصل می کند.

موم واژه ای فارسی است و در عربی از واژه (شمع) بدین منظور استفاده می شود. امروزه واژه شمع (به عنوان وام واژه) در زبان فارسی معنی دیگری یافته است.

موم در دمای اتاق جامد است در الکل و آب غیر محلولند و در اتر و سولفور دو کربن قابل حل می باشند و در حرارت شصت درجه ذوب می شوند. در آمریکای جنوبی نباتی با نام نخل موم یا سروکسیلین وجود دارد که موم آن را به جای موم زنبور عسل مورد استفاده قرار می دهند. استریدها و سریدهای موم بر اثر محلول الکلی پتاس صابونی می شوند و الکلهای مختلف و اسیدهای چرب تولید می کنند. الکلهایی که بدین وسیله از موم جدا شود در نباتات مختلف متفاوت است. از موم زیتون و آلو، ایپورانول استخراج می شود. در موم های پنجه دانه و الیافی که برای پارچه بافی مصرف می شود، الکل کرنوبیک و در کتان و رازک، الکل سریلیک و بالاخره در موم نباتات دیگر الکلهای دیگری وجود دارد. موم گلبرگهای گل سرخ دارای هفت نوع گوناگون از این هیدروکربن هاست.

موم دارای انواع گوناگونی است:


نوشته شده در شنبه 88/7/4ساعت 11:52 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

چگونه در زمستان از به هدر رقتن گرما جلوگیری کنیم؟

1- در منزل بجای اینکه مکرراْ درجه شوفاژ یا بخاری را بالا برید از لباس های گرم استفاده کنید.

2- اگر از همه اتاق های منزل استفاده نمی کنید نیــازی نیست که همه آنها گرم باشند.

3- آبگرمکن های کم مصرف پر بازده استفاده کنید و از عایق بندی درست اطراف آن مطمئن شوید.

4- در پنجره ها از شیشه های دو جداره استفاده کنید. اگر چه نصب این شیشه ها در ابتدا بسیار پر هزینه بنظر می رسد اما به مرور در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی کرده و از بسیاری ار هزینه ها می کاهد.

5- در هنگامی که در منزل نیستید و یا در حال خواب و استراحت هستید درجه ترموستات را بر روی 3 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. با این کار هزینه گرمایی منزل را 5% تا 8% کاهش داده اید.

6- در پشت بام و دیوار منزل از عایق های حرارتی استفاده کنید.

7- در هنگام پخت و پز با اجاق آشپزخانه حرارت را کم کنید و نگذارید شعله های آتش در اطراف ظرف زبانه بکشد.

 

 

چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟

 

 

1. شیر های آبی که چکه می کنند را تعمیر کنید. شیر آبی که در هر ثانیه یک بار چکه می کند سالانه 6000 لیتر آب را هدر می دهد که همین میزان آب می تواند آب مصرفی روزانه 40 نفر را تامین کند.

2. بجای حمام رفتن های طولانی مدت دوش بگیرید. با دوش گرفتن 2-3 برابر کمتر از حمام رفتن آب مصرف می شود.

3. اگر در تابستان می خواهید آب سرد میل کنید اینقدر آب را باز نگذارید تا سردشود. بلکه همیشه یک بطری آب در یخچال داشته باشید.

4. در موقع مسواک زدن آب را بیهوده باز نگذارید. در هر دقیقه 9 لیتر آب بهمین دلیل به هدر می رود. قبل از مسواک زدن یک لیوان آب با خود ببرید و با آن دهان خود را بشویید.

5. در زمان شستن میوه ها آب را باز نگذارید. ظرفی را پر از آب کنید و میوه را در آن بشویید و سپس آبکشی کنید.

6. باغچه خانه را در طول روز آب پاشی نکنید و این کار را به عصر محول کنید تا آب بخار نشود. میزان آبی که هر شخص در موقع آبیاری یکساعته باغچه هدر می دهد می تواند مصرف روزانه یک خانواده چهار نفری را تامین کند.

7. تا زمانی به اندازه کل گنجایش ماشین لباسشویی لباس کثیف ندارید از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. یک بار استفاده از ماشین لباسشویی با کل ظرفیت کمتر از دو بار با نصف ظرفیت آب مصرف می کند.

8. در هنگام شستشوی اتومبیل بجای استفاده از شیلنگ آب از سطل آب استفاده کنید.


نوشته شده در شنبه 88/7/4ساعت 11:52 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

بره موم حاوی حدود 50 درصد صمغ یا رزین گیاهان، 30 درصد موم 10 درصد اسیدهای چرب ضروری، 5 درصد گرد گل و 5 درصد دیگر آن از ترکیبات آلی، ویتامینها و عناص معدنی مانند: نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس است. مقدار و نوع ترکیبات بره موم بسته به مکان، زمان جمع آوری و روش تولید آن متفاوت است.

روش تولید به وسیله ی زنبور

زنبور ابتدا تکه های رزین یا صمغ تراوش شده از جوانه یا تنه برخی درختان را به وسیله پاهای عقب و قطعات دهانی جدا می کند و سپس آنها را به کمک بزاق دهان نمناک و شکل حبه مانند به آن می دهد و در نهایت به وسیله ی آرواره ها و به کمک پاها حبه ها را در داخل سبد گرده در پاهای عقبی قرار داده و به کندو حمل می نماید.

مصارف بره موم در کندو

بره موم به عنوان ماده ی ضد عفونی کننده و عاملی موثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماریها در کندو محسوب می شود. بره موم در محل ورود زنبوران به داخل کندو قرار دارد و به دلیل این که زنبورها پیش از ورود به کندو از روی آن عبور خواهند کرد، احتمالا می تواند نقش ضد عفونی کننده دست و پای زنبوران را در بدو ورود به کندو ایفا نماید.

همچنین پر کردن شکافها، تنگ کردن سوراخهای تهویه، تنگ کردن دریچه پرواز در زمستان، ترمیم شکستگی ها، جلا دادن و ضد عفونی کردن جدار داخلی کندو و قابها، محکم کردن محل اتصال قابهای عسل به کندو و به یکدیگر از دیگر کاربردهای بره موم است.

خواص پزشکی بره موم

این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد.


نوشته شده در شنبه 88/7/4ساعت 11:52 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

هر برنامه درسی دارای اهداف مشخص واز پیش تعیین شده ای است و برای سنجش میزان تحققق اهداف آن ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پیش بینی شده است. به همین دلیل، ارزشیابی ازآموخته های دانش آموزان از اهمیت به سزایی برخوردار است. شیوه ارزشیابی از دروس مختلف به دلیل تفاوتی که در اهداف، ماهیت دروس و روش تدریس آنها وجود دارد، به تناسب درس ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل لازم است که شیوه ارزشیابی مناسب و مستقلی برای آنها تدوین شود که درس آموزش حرفه وفن از آن جمله است.

اگر از یک دبیر حرفه وفن در خصوص محتوا وهدف های این درس وتفاوت آن با سایر درس ها در روش تدریس وارزشیابی سوال شود به خوبی راجع به آن توضیح می دهد و مثال های جالب و زیبایی از کارهایی که انجام داده و یا تجربیاتی که اندوخته است، ارائه می دهد. اما نکته قابل تامل نقص ها و کاستی های است که در مثال ها و نمونه فعالیت ها دیده می شود که عمدتاً نمی توان از آنها چشم پوشید.

از جمله،  سنجش که ظاهراً عملکردی است، ولی با شیوه تدریس هم خوانی ندارد. از طریق دیگر ارزشیابی مبهم است و به جای تاکید برهدف اصلی، بیش تر بر هدف های جنبی پرداخته می شود. مطالعه و بررسی اینگونه موارد ونمونه های عینی، اشکالات و ابهامات اشاره شده را کاهش میدهد وبه معلمان حرفه وفن کمک می کند در استفاده از شیوه های ارزشیابی، دقیق تر عمل کنند.

 

 رویکرد ارزشیابی هدف ها:

تدوین محتوای کتاب حرفه وفن بر اساس رویکرد فرآیند محور است.در این رویکرد، دانش آموز در فرآیند یادگیری مورد ارزشیابی قرار می گیرد ومعلم در هر گام تدریس ، از آموخته های دانش آموزان به طور مستمر ارزشیابی به عمل می آورد. در این رویکرد چون هدف ارزشیابی از یک نتیجه مانند تولید یک وسیله چوبی، برقی یا یک مقاله ... نیست، بلکه هر یک از گام ها برای تحقق هدفی از اهداف، دانشی، مهارتی یا نگرشی تدوین شده است ، لذا برای سنجش میزان تحقق هدف ها، ارزشیابی از فرایند یادگیری انجام می شود.

 

انواع ارزشیابی

به دلیل ماهیت خاص این درس، از دو نوع ارزشیابی مستمر وپایانی استفاده می شود.

 

انواع آزمون

آزمون های مورد استفاده در این درس عبارتند از: عملی، کتبی وشفاهی.

 

ابزارهای آزمون

چک لیست مشاهده(با استفاده از معیارهای تعریف شده) ، پروژه، (کار تحقیقی) وتهیه گزارش، آزمون های معلم ساخته شامل پرسش شفاهی وکتبی در قالب پرسش های انشایی کوتاه پاسخ، صحیح وغلط، کامل کردنی وچند گزینه ای.

 

معیارهای ارزشیابی از کار عملی وتحقیق

الف: تحقیق (2 نمره)

1. گرد آوری اطلاعات شامل: مراجعه به منابع مانند کتاب ها ومجلات وپرسش از افراد مطلع.

2. محتوا: محتوا منسجم ودر راستای موضوع باشد.

3. نتیجه گیری: نتیجه به دست آمده با موضوع وهدف تحقیق همخوانی داشته باشد.

4. تنظیم گزارش: گزارش شامل مقدمه، محتوا ونتیجه گیری باشد. از تصویر، نقاشی ونمودار در صورت نیاز استفاده شده باشد.

 

ب: طراحی وتمهیدات (2 نمره)

1. از میان فعالیت های عملی هر واحد، یک فعالیت رابه دلخواه انتخاب کند.

2. به موقع وبدون از دست دادن زمان، کار را شروع وبه طور مستمر ومداوم فعالیت کند.

3. در صورت نیاز به اندازه گذاری، اندازه های مناسب را روی طرح مشخص کند.

4. طرح را با اندازه های مشخصی روی کاغذ وسپس مواد اولیه (چوب، مقوا، پارچه، فلز و...) پیاده کند.

 

ج: ساخت وانجام کار (6 نمره)

1. از میان مواد موجود ودر دسترس (امکانات محیطی) مواد مناسب را انتخاب کند.از میان ابزارهای موجود، ابزار مناسب کار را انتخاب کند.

2. در هنگام انجام فعالیت عملی از ابزار به طور صحیح استفاده کند.

3. نکات ایمنی را رعایت کند.

4. نظم را رعایت کند.

5. در هنگام فعالیت، دقت وتوجه کافی به آن داشته باشد.

6. کارراتا حصول نتیجه نهایی پیگیری کند.

 

د: خلاقیت وهمکاری گروهی وخودارزیابی (2 نمره)

1. ارائه کار تمام شده.

- تکمیل واتمام کارعملی یا فعالیتی که از قبل انتخاب کرده وارائه به معلم در زمان مقرر.

- کار مطابق باطرح اولیه و درست انجام شده باشد.

- بررسی کار توسط دانش آموزان یا گروه ویافتن اشکالات وارائه پیشنهاد جهت رفع اشکال.

- اقدام برای رفع اشکالات.

2: میزان همکاری گروهی

- وظایفی را که از طرف گروه به او محول شده است، به موقع ودرست انجام دهد.

- با اعضای گروه برخوردی مناسب وتوأم با ادب واحترام داشته باشد.

3: خلاقیت ونوآوری

-   با استفاده از خلاقیت خود، تغییرات جدیدی در هنگام کار وفعالیت متناسب با نیاز مصرف کننده در آن ایجاد کند.

-      کار را به دلخواه خود یا نظر گروه به نحو زیبایی رنگ کند و...

 

نمونه گیری از عملکرد اولیه

 

باید از عملکرد اولیه هر دانش آموز ومهارت های مربوط به آن نمونه ای تهیه شود. هر عضو گروه، نمونه عملکردی راکه باید انجام دهد، ارائه می دهد ودیگر اعضا مشاهده ویا گوش می کنند. سپس اعضای گروه در مورد تطابق نمونه ی عملکرد با معیارها بحث می کنند واطمینان می یابند که معیا رها در مورد همه ی نمونه ها به کار گرفته شده اند. در این مرحله گروه آماده است که شباهت ها و تفاوت های میان نمونه عملکرد ها را مشخص ونقاط قوت و ضعف هر کدام را مطابق معیار ارزیابی کند. این ارزیابی باید کاملاً روشن بیان شود تا هر فرد درک صحیحی از عملکرد خودش پیدا کند. نمونه عملکرد هر فرد همراه با نقد به اعضای گروه برگردانده میشود.

 

ارزیابی پیشرفت وبالا بردن سطح مهارت

 

بعد از کسب درک صحیح از عملکرد اولیه، دومین تکلیف عملی فردی به دانش آموز داده می شود. این تکلیف کمی از تکلیف تکلیف اولی مشکل تر است وسطح وقع وانتظار بالا می رود. دانش آموزان برای انجام تکلیف جدید، هم از معیارهایی که قبلاً ارائه شده بود وهم از نقد گروهی اولین نمونه استفاده می کند. گروه با استفاده از مراحل قبلی در دومین تکلیف قضاوت می کند. بعد از این که نقد جدید مورد بحث قرار گرفت، آن را با نقد قبلی مقایسه می کنند. این فرآیند را می توان تا رسیدن دانش آموزان به سطح مهارت قابل قبول ادامه داد.

برای مثال به منظور نمونه گیری از عملکرد اولیه، ابتدا از دانش آموزان می خواهیم به طراحی مدار با نخ اقدام کنند. در اقدام اولیه سطح انتظار را مطابق ستون سمت راست جدول تصریح می کنیم:

پس از طراحی وتولید، عملکرد اولیه با ملاک های توافق شده ارزیابی میشود وهر فرد نقد وپیشنهاد های بهبود عملکرد را دریافت ودرک صحیحی از عملکرد خود پیدا می کند. سپس دانش آموزان مطابق دستورالعمل کتاب به طراحی وساخت مدار واقعی اقدام میکنند. دانش آموزان برای انجام تکلیف جدید از معیارهای قبلی وهم از نقد گروه وهمچنین پیشنهادها استفاده می کنند وبعد از ساخت ومقایسه با عملکرد اولیه، طراحی جدید را با ملاک هایی با سطح توقع بالاتر از مرحله قبلی انجام میدهند.

سطح توقع وانتظار با توجه به وجود تفاوت های فردی در زمینه استعداد وتوانایی هر فرد می تواند متفاوت باشد. بنابراین، انتخاب یک دامنه پیشرفت می تواند مناسب باشد. البته سطح قابل قبول ودامنه پیشرفت برای دانش آموزان مستعد ودارای زمینه های مهارتی می تواند تا حد 100 درصد افزایش یابد. در هر حال دامنه وسطح انتظار به عنوان ملاک باید مورد توافق گروه ودبیر قرار گیرد.

 


نوشته شده در شنبه 88/7/4ساعت 11:52 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

کاربرد
*برای دفع پساب حاصله از تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری و صنعتی و پخش آنها بر روی زمینها.
*برای پخش کودهای شیمیایی روش آبیاری بارانی بسیار موثر است زیرا کودهای محلول در آب را می‌توان به راحتی با این روش در اختیار گیاه قرار داد.
*برای جلوگیری از یخ زدن گیاهان بخصوص در مورد درختان میوه که خطر یخ زدگی غنچه‌ها و یا میوه‌های جوان در اوایل بهار زیاد است.
*برای کمک به جوانه زدن بذرها، پخش آب با آبیاری بارانی کارائی بالائی دارد. زیرا غالباً نیاز پیدا می‌شود که سطح زمین به مقدار بسیار کمی خیس شود تا عمل جوانه زدن تسهیل شود که اگر به روشهای دیگر، آبیاری گردد مقدار زیادی آب تلف خواهد شد.
 نکته:
 
در طراحی سیستم آبیاری بارانی در ابتدا باید هدف از آبیاری مشخص باشد. زیرا سیستمی که مثلاً برای جلوگیری از یخبندان طراحی می‌شود با سیستمی که نیاز آبی گیاهان زراعتی را تامین می‌کند متفاوت خواهد بود.
 روشهای ابیاری بارانی
 
1-روش آبیاری بارانی کلاسیک
2-روش آبیاری بارانی غلطان
3-روش آبیاری بارانی قرقره‌ای
4-روش آبیاری بارانی دوار مرکزی
5-روش آبیاری بارانی خطی

نوشته شده در شنبه 88/7/4ساعت 11:52 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

نگرانی و تشویق دشمن اصلی موفقیت دانش آموزان هنگام امتحانات محسوب می شود چون این نگرانی انرژی برای فعالیت و تلاش را از انسان سلب می کند.
البته وجود اندکی اضطراب سازنده ومثبت است اما اگر توان ذهنی فعالیت های مثبت و قدرت تصمیم گیری را از دانش آموزان بگیرد بی تردید باید برای آن در خانواده و مدرسه دلایلی جستجو کرد تا بتوان آن را از ریشه درمان کرد.
چون اضطراب یک مساله ذاتی نیست بلکه شخص در ارتباط با محیط اطرافش به آن دچار می شود مثل اینکه اگر فرزندان در طول سال تحصیلی با نگرش غلط والدین کمال گرا به طور دائمی از نظر نوع استعداد میزان فعالیت و درجه موفقیت با افراد هم سن و سال خود مقایسه شوند و بدون در نظر گرفتن توانایی هایشان مورد سرزنش و سرکوفت قرار گیرند و یا اینکه آنها را بارها وبارها نسبت به فرا رسیدن زمان امتحان هشدار دهند و از گرفتن نمره کم بترسانند و یا حتی برای نمره بیست پاداشهای سنگین بگذارند به طور ناخواسته آنها را به سمت اضطراب امتحان سوق می دهند.
والدین باید بدانند که در تربیت فرزندان مضطرب نقش مهم و اصلی را ایفا می کنند پس در درجه اول باید انتظارات خود را با سن هوش توانایی و مهارت های فرزندان تطبیق دهند. این کار موجب می شود تا آن ها فرزندانشان را با توانایی های دیگران مقایسه نکنند و به آنها بیاموزند که انجام هر کاری به نحو احسن مورد اهمیت قرار دارد والاکسب نتیجه چندان مهم نیست . به این وسیله به او می فهمانند که هم برای تلاشهایش ارزش قایل می شوند و هم سعی و کوشش را به عنوان بخشی از نتیجه محسوب می کنند که البته به آن رسیده اند. و هم اینکه به این وسیله اعتماد به نفس آنها را به نمره هایشان ارتباط نمی دهند.
در مرحله بعد باید دانست رابطه صحیح والدین با فرزندان کمک موثری به تقویت خودباوری و عزت نفس آنان می کند تا فرزندان نسبت به تلاش و کوشش بیشتر خود برای انجام کار مطمئن شوند و به خود با ضعف و درماندگی نگاه نکنند چون در آن صورت نه تنها در برابر مسایل درسی بلکه در برابر مسائل زندگی نیز ناتوان خواهند ماند.
دیگر اینکه اولیا می توانند با یادآوری توانایی های دانش آموزان و تشویق آنها هر چند در برابر کسب موفقیت های کوچک اعتماد به نفس آنان را تقویت کنند والا سخت گیری و فشار مضاعف مبتنی برخواندن درس و نادیده گرفتن توانایی های آنان یک روند بی فایده و فرسایشی است و هیچ کمکی به آنان نمی کند.
همچنین به آنان بیاموزند که در ضمن داشتن روش صحیح مطالعه و برنامه ریزی منظم و موثر با حوصله و سروقت انجام دادن تکالیف درسی در کنار تلاش و کوشش باید نتیجه کارهای خود را به خداوند مربوط و در همه کارها به او تکیه کنند زیرا توکل یکی از اصول تصفیه باطن و تزکیه نفس است و در سوره تغابن آیه 13 آمده که « خدای یکتاست که جز او خدایی نیست و اهل ایمان تنها به خدا توکل می کنند » . اینگونه است که با دانستن مفهوم « الابذکرالله تطمئن القلوب » نتیجه کار را باید به خدا سپرد زیرا فکر کردن به نتیجه کار اضطراب را افزایش می دهد. در چنین شرایطی است که با وجود دو بال اعتماد به خود و تلاشها که همان اعتماد به نفس است و اعتماد به خدا که همان توکل است می توان بسیاری از پله های ترقی را طی کرد.
البته در این راستا نقش و جایگاه معلمان و اولیای مدرسه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که آنها هم در شناخت و هدایت استعدادها و بارور کردن خلاقیت ها بسیار تعیین کننده هستند و هم می توانند از راهکارهای مناسب جهت تامین آمادگی روانی چه هنگام برگزاری کلاس درس و چه در ایام امتحان استفاده کنند.
معلمان موفق علاوه بر اینکه با بار علمی بسیار خوب مطالب درسی را به خوبی توضیح می دهند با جلوگیری از تهدید و ترس به تشویق دانش آموزان می پردازند چرا که می دانند تشویق در برابر تنبیه اثرگذار است و برای دانش آموزان آرامش روحی و روانی را به جای می گذارد.
دیگر اینکه یک معلم دلسوز همیشه با ارائه نمونه سئوالات امتحانی و آشنا کردن دانش آموزان با چگونگی طرح سئوال و رفع ابهام وبرگزاری جلسه رفع اشکال به او می فهماند که هدف امتحان انتقام یا آزار روحی نیست بلکه صرفا برای ارزشیابی دانش آموزان برگزار می شود تا به بررسی میزان یادگیری و قدرت فهم آنهانسبت به کتب درسی بپردازند. وظیفه دیگر معلمان آن است که از قوانین رسمی و خشک و عوامل اجرایی برگزاری امتحان دوری و محیط مساعد و آرامی را ایجاد کنند تا از اضطراب امتحان کم نمایند چرا که وقتی معلمی فقط درس می دهد و به مسایل شخصیتی و رفتاری و روحی فراگیران بی توجه است نمی توان او را معلم موفقی خواند. در این صورت او تنها یک مدرس است .
معلمان ماندگار و اثرگذار هرگز تنها به تدریس نمی پردازند بلکه در کنار آن به پرورش روح و روان و ساختن آینده فراگیران نیز اهمیت می دهند. دانش آموزی که در اثر برخورد غلط معلمانش دچار ضعف شخصیتی می شود و حتی نسبت به خود افکار انتقادی می گیرد و خود را کودن و ناتوان فرض می کند و در این اندیشه غوطه ور می شود که او بدترین و بی عرضه ترین شاگرد کلاس است دیگر به ندرت می تواند به خودباوری و اعتماد به نفس برسد.
نکته پایانی اینکه خواب و استراحت کافی به موقع بیدار شدن و حضور به موقع در صحنه امتحان تغذیه مناسب اندکی تفریح و بازی حفظ محیط امن و سالم خانواده تهیه وسایل در حد امکان و حذف مهمانی های بی مورد نیز می تواند در آرامش و رسیدن به موفقیت دانش آموزان تاثیر بسزایی داشته باشد.
فاطمه نوروززاده
والدین باید با تلاش های کودک و نوجوان اهمیت بدهند نه به نتیجه کار زیرا اگر نتیجه گرا باشند دانش آموز مجبور می شود با اضطراب درس بخواند وبه نتیجه مطلوب هم نرسد
معلمان موفق علاوه بر اینکه با بار علمی مناسب مطالب درسی را به خوبی برای دانش آموزان توضیح می دهند با جلوگیری از تهدید و ترس به تشویق دانش آموزان می پردازند
توکل و سپردن کارها به خدا در کنار تلاش و کوشش کافی باعث کاهش اضطراب خواهد شد زیرا توکل و اعتماد به نفس دو رکن اصلی هر موفقیتی محسوب می شود
منبع:http://www.jomhourieslami.com/
نوشته شده در شنبه 88/7/4ساعت 11:52 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

محاسبه وزن ایده آل روش های متفاوتی دارد. یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش ها ، استفاده از "شاخص توده بدنی" یا BMI است.

BMI یا شاخص توده بدنی از اصطلاحات معروف علم تغذیه است. شما بوسیله BMI می توانید بدانید که آیا از لحاظ وزنی در محدوده سلامت هستید، دارای اضافه وزن و یا چاق هستید؟

BMI بدین صورت محاسبه می شود که وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قدتان بر حسب متر تقسیم می کنید . عددی که بدست می آیدBMI نام دارد.

درصورتی کهBMI محاسبه شده :

کمتر از 19 باشد ، کمبود وزن دارید و لاغر هستید.

بین 19 تا 25 باشد ، وزن طبیعی دارید و در محدوده سلامت وزنی هستید. 

بین 25 تا 30 باشد ، اضافه وزن دارید.

بیش از 30 باشد، چاق هستید.

افراد چاق در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری های قلب و عروق ، فشار خون ، دیابت و غیره قرار دارند. یک فرد دارای اضافه وزن در مرز است و به راحتی می تواند با یک رژیم مناسب به محدوده سلامت وزنی بازگردد .

با این روش، شما وضعیت وزنی خود را تعیین کردید و دریافتید که در کدام گروه قرار دارید . اگر در گروه سلامت هستید به شما این نوید را می دهم که می توانید عمری طولانی تر داشته باشید و اگر از دو گروه : اضافه وزن یا چاق هستید، به شما کمک خواهم کرد تا خود را به وزن ایده آل برسانید و به عوارض ناشی از چاقی که در مبحث دیگری بیان خواهد شد دچار نشوید.

اما وزن ایده آل ما چقدر است؟

همانطوری که بیان شد وزن ایده آل به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آنها سن می باشد.

با افزایش سن، به طور طبیعی میزان چربی ذخیره ای بدن بالا می رود و BMI افزایش می یابد.

از این رو با استفاده از جدول سن ،BMI مناسب گروه سنی خود را بیابید .

BMI

گروه سنی

22

24-19

23

34-25

24

44-35

25

54-45

26

64-55

27

65 به بالا

 

ابتدا با استفاده از جدول سن،BMI مناسب گروه سنی خود را بیابید.

سپس با استفاده از فرمول BMI، وزن ایده آل خود را بیابید . شما BMI مناسب سن خود را می دانید، قدتان را نیز می دانید. پس در فرمول زیر قرار دهید:

مجذور قد(بر حسب متر) ضربدر BMI =   وزن ایده آل(بر حسب کیلوگرم) 

اکنون که وزن ایده آل خود را دانسـتید می توانید دریابید که چه میزان اضافه وزن یا کمبود وزن دارید  .

اگر علاقمند هستید که به تناسب وزن برسید و اراده ای قوی دارید با پیگیری مطالبی که ارائه خواهد شد، شما را یاری خواهیم کرد تا به هدفتان برسید.  

 

* نکته:

درصورتی که قدتان را به طور دقیق نمی دانید، متری را از فاصله 50 سانتی متری زمین به صورتی که صفر آن پایین باشد روی دیوار نصب کرده ، به دیوار تکیه دهید به نحوی که پشت پایتان، باسن، کتف و پس سرتان بر دیوار مماس باشد و از فردی دیگر بخواهید بوسیله خط کش یا کتابی که به صورت افقی روی سرتان قرار داده عدد روی متر را بخواند. آن را با 50 جمع کنید تا اندازه قدتان را بدست آورید .

 

منبع: عاتکه موسوی-کارشناس تغذیه


نوشته شده در شنبه 88/7/4ساعت 11:52 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

آخرین جلسات درس حرفه و فن را گذراندیم سعی داشتم همه ی کارهای متنوع و جذاب را برای جلسات آخر نگه دارم. و فکر می کنم شیوه ی موثری بود زیرا اواخر سال دانش آموزان کشش انچنانی برای درس گرفتن و مطالب جدید ندارند به هر حال تعداد زیادی عروسک دوختند و تزئینات فوق العاده زیبایی برای سالادهایی که آماده کرده بودند . در زیر نمونه های کوچکی از این کارها را ببینید.

تزیین سالاد با سیب زمینی


نوشته شده در شنبه 88/7/4ساعت 11:52 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

   1   2      >

Design By : Pichak