سفارش تبلیغ






















تدریس الکترونیکی

ترموستات

وظیفه ترموستات این است که مجرای آبخروجی بلوکه سیلندر را ببندد و تا آبگرم نشده ترموستات اجازه خروج به آبرا نداده و هنگامی که درجه حرارت آبموتور به حالت عادی رسید ترموستات باز شده و اجازه میدهد آبدر رادیاتور سردشود.
هنگامی که یک موتور سرد را روشن می کنند با راندمان حداکثرش کار نمی کند این پدیده به علت تقطیر شدن سوخت روی دیواره سیلندر تبادل حرارت زیاد اتاق احتراق و ویسگوزیته زیاد روغن است برای کم کردن این تاخیر حرارتی یک دستگاه تنظیم حرارتی در دستگاه سرد کننده قرار داده می شود این دماسنج که بین مجرای خروجی آباز موتور و رادیاتور وجود دارد در مدتی که موتور گرم می شود مانع از جریان مایع سرد کننده از موتور به رادیاتور می شود در این مدت مایع به وسیله پمپ فقط داخل موتور می گردد.
یک دستگاه تنظیم حرارتی مجهز به دریچه ای است که در زیر قسمت زیر ان شامل قطعات فلزی است که در ان ماده فراری مثل اتر پرشده است که به محض گرم شدن در اثر انبساط دریچه را باز
می کند و سبب جریان یافتن آبمی شود در موقع کار با سرعت زیاد جریان مایع در دستگاه سرد کننده ممکن است سبب ارتعاش دستگاه تنظیم حرارتی شود که موجب کم شدن عمل ان می شود .
دستگاه تنظیم حرارتی یک حذف کننده ارتعاش دارد که به شکل قطعه کلاهی شکل در قسمت پایین دریچه واقع است محدود بودن جریان بین قطعات فلزی و انتهای دریچه لازمه اش وجود حذف
ارتعاش است حتی زمانی که دستگاه تنظیم گفته شده کاملا باز شد باز هم مقداری از آبجاری درموتور بدون ورود در رادیاتور به وسیله پمپ دوباره به موتور بر می گردد اگر همه آباز رادیاتور عبورکند تبادل حرارت انجام خواهد شد.
بنابراین هنگامی که برای راندمان خوب احتیاج باشد مثلا در موتورهای با نسبت تراکم خیلی بالا که باید حرارت را خوب حذف کرد تا از احتراق خودبه خود جلوگیری شود موتور و دستگاه تنظیم حرارت طوری طرح می شوند که همه آبضمن گردش از قسمت های مختلف از جدیدترین ترموستات دارای یک گوی از جنس پلاستیک سخت است که می تواند معایب دستگاه های قبلی را برطرف می کند.

انواع ترموستات
ترموستات فانوسی و ترموستات مومی
ترموستات فانوسی در قدیم مورد استفاده قرار می گرفت و در داخل ان الکل بود زمانی که الکل گرم می شد انبساط پیدا می کرد اما در ترموستات مومی کپسولی وجود دارد که درون ان موم یا پودری از کرستال های مخصوص قرار داده اند که در اثر افزایش درجه حرارت منبسط شده وپیستون متصل به ان را حرکت داده و دریچه ترموستات را باز می کند و زمانی که درجه حرارت موتور پایین است آبسرد ناشی از ان , موم یا کرستال ها را منقبض کرده و فنر ترموستات دریچه را می بندد.
ترموستات وسیله حرارت سنجی است که برای کنترل جریان آبدستگاه خنک کننده در درجه حرارت معین به کار می رود چون عملکرد موتور به طور مستقیم به درجه حرارت موثر ان بستگی دارد .
بنابراین استفاده از وسیله ای که بتواند این درجه حرارت را به ویژه در فصل زمستان حفظ کند بسیار ضروری است این وسیله یا به عبارت دیگر ترموستات در حالی که موتور سرد است از هدایت آبداخل موتور به رادیاتور جلوگیری می کند و بر عکس هنگامی گرمای موتور بیش از درجه حرارت موثر ان است ترموستات باز می شود و امکان می دهد که حداکثر جریان آببرای خنک شدن از موتور به سمت رادیاتور جاری شود.
اگر سیستم خنک کننده موتور همیشه تمیز و درجه حرارت موتور در حد معمول باشد ترموستات سالها عمر می کند اگر چه ترموستات از نظر ثابت نگه داشتن درجه حرارت نقش مهمی در موتور دارد ولی در صورت گیر کردن ممکن است سبب کاهش یا افزایش حرارت موتور شود اگر ترموستات در وضعیت باز گیر کند موتور در فصل زمستان به درجه حرارت موثر خود نخواهد رسید از طرف دیگرترموستات در وضعیت بسته گیر کرده باشد یا در درجه حرارت بیش از حد مجاز باشد گرمای موتور اقزایش می یابد و آبسیستم خنک کننده شروع به جوشیدن می کند .
درجه ترموستات در کارخانه سازنده تنظیم می شود و در صورت بروز نقص غیر قابل تنظیم خواهد بود برای مثال اگر درجه باز شدن ترموستاتی 82 درجه سانتیگراد باشد ولی در 71 درجه سانتیگرادباز شود نشان می دهد که ترموستات از تنظیم خارج شده است اگر ترموستات در درجه حرارت پایین تر از حد مجاز خود باز شود موتور در وضعیت خیلی سرد کار خواهد کرد موتور سرد معمولا دارای معایب زیر خواهد بود .
1- مصرف سوخت افزایش می یابد .
2- غلظت روغن کم می شود مصرف ان از حد مجاز زیادتر خواهد بود.
3- سائیدگی سیلندر و رینگ ها پیستون زیاد می شود .
4- با تشکیل اسید و تراکم رطوبت زیاد روغن را الوده می کند و موجب سایش قطعات فلزی می شود.
از طرف دیگر ترموستات در درجه حرارتی زیادتر از حد مجاز و تنظیم شده باز شود یا به علت نقص باز نشود درجه حرارت موتور ناگهانی افزایش می یابد چنانچه در درجه حرارت زیاد کار کند احتمال جوش آمدن آباز دستگاه خنک کننده بسیار زیاد خواهد بود جوش امدن آببتدا در فشار کم و درست ورودی پمپ آباتفاق می افتد در چنین حالتی مجرای آبدر اثر بخار مسدود یا به عبارت دیگر وضعیت قفل بخار در دستگاه خنک کننده موتور ایجاد خواهد شد قطعات فلزی موتور قابلیت تحمل درجه حرارت 138 تا 149 در جه سانتیگراد را دارند در این درجه حرارت روغن موتور شروع به شل شدن می کند و در وضعیت جوش آمدن درجه حرارت موتور به 371 تا 482 درجه سانتیگراد افزایش می یابد این میزان درجه حرارت می تواند سوپاپ های دود و کاسه نمدها را از وضعیت اصلی خود خارج کند یا ممکن است انها را بسوزاند در این حالت انفجار زودرس وروغن سوزی نیز اتفاق می افتد و گیر پاژ و خرابی کامل موتور دوراز انتظار نخواهد بود به همین دلیل است که ترموستات طراحی و ساخته شده است ترموستات دقیق و سالم باید شرایط زیر را داشته باشد .
1- در محدوده درجه حرارت تنظیم شده شروع به باز شدن کند
2- در درجه حرارت تنظیم شده کاملا باز شود
3- حداکثر مقدار آب سیستم خنک کننده از طریق ان به رادیاتور جریان یابد .
4- پس از بسته شدن جریان آبرادیاتور بیشتر از مقدار مجاز نباشد .

نصب و بازدید ترموستات

ترموستات دستگاهی یک بار مصرف و غیر قابل تعمیر می باشد در موقع نصب باید علامت فلش روی ان دقت شود و اگر ترموستات در محدوده درجه حرارت مجاز تعیین شده باز و بسته نشود.
و موتور خیلی داغ و یا سرد باشد باید فورا ان را تعویض کرد

منبع:راسخون


نوشته شده در چهارشنبه 88/10/30ساعت 8:35 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

پانلهای چوب و سیمان( CEMENT BOARD (C.B
پانلهای چوب و گچ (GYPSUM FIBER BORD (G.F.B

پانل های چوب و سیمان (C.B) : سابقه تولید صفحات چوب و سیمان به سال 1914 می رسد که در اتریش نوعی پانل فشرده چوبی که در ساخت آن از کربنات منیزیم به عنوان عامل اتصال دهنده به کار رفته بود تولید گردید . در سال 1982 برای تولید این پانلها از سیمان پرتلند استفاده شده و در سالهای پس از آن از کچ به عنوان اتصال دهنده استفاده گردید. واحد های تولید کننده پانل های چوب و سیمان در ایالات متحده از سال 1940شروع به کار نمود. در این فرایند می توان از الیاف دیگری مانند: ماسی، شن، پرلیت، را نیز می توان مورد استفاده قرار داد. از فرایند جدید در تولید این تخته می توان تزریق دی اکسید کربن به داخل آن که منجر به افزایش مقاومت آن می شود نام برد

موارد مصرف پانلهای چوب و سیمان (C.B): این پانلها در ساختمان به ویژه در پوششهای داخلی سقف و و دیوار ها و نمای خارجی ساختمان کاربرد گسترده ای دارد

پانلهای چوب و کچ (G.F.B ) : پانلهای گچی از ترکیب ذرات چوب و گچ های مصنوعی که خود از محصولات جانبی فرآیندهای تولید کود های مصنوعی می باشند به دست می آید. هزینه تولید این تخته ها به دلیل استفاده از این مواد پایین بوده. ارزش صفحات گچی تقویت شده حدوداً نصف قیمت تخته خرده چوب ساخته شده با رزین اوره فرمالدئید است به این ترتیب این فرآورده دارای قدرت رقابت بالایی می باشد

موارد مصرف پانلهای چوب و گچ (G.F.B) : از صفحات چوب و گچ در داخل ساختمان به عنوان پوشش کف، پوشش داخلی دیوار ها، دیوارهای جدا کننده(پارتیشن)و غیره استفاده می شود

پانهای چوب و لاستیک : در این فرآیند که از الیاف چوب و تایر فرسوده و رزین استفاده می شود، با تغییر درصد مواد اولیه،تخته هایی به دست می آید که ویژگیهای متعددی در برابر رطوبت،کشش،و ضربه از خود نشان می دهد سالانه 240ملیون تایر در ایالات متحده فرسوده می شود که این تعداد تایر فرسوده یک مشکل زیست محیطی جدی محسوب می شود که با این فن آوری تا حدودی از مشکلات مربوط به آن کاسته شده است

منبع:مواد مصنوعی چوب

 


نوشته شده در چهارشنبه 88/10/30ساعت 8:34 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

کاغذ. ورقه‌ای نازک، صاف، مسطح، و مات که عمومآ از الیاف گیاهی (لیفی) ساخته می‌شود، کاغذ نامیده می‌شود. کاغذ در زندگی اجتماعی بشر مصارف متعددی دارد، ولی بیشتر برای نوشتن و چاپ بر روی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. واژه کاغذ ظاهرآ ریشه سانسکریت دارد و از آن زبان وارد زبان فارسی شده است. معادل آن در زبان‌های اروپایی از واژه پاپیروس گرفته شده است. در زبان عربی به آن ورقه و صحیفه گفته می‌شود. واژه قرطاس نیز که امروزه در زبان فارسی برای کاغذ به‌کار برده می‌شود از کلمه یونانی خارتس، به معنی چیزی که بر آن می‌نویسند، اخذ شده است (1: ج 2، ص 2143).

اگرچه از اواخر قرن بیستم پیشرفت‌های شگرفی در ذخیره الکترونیکی اطلاعات به عمل آمده است، ولی شکی نیست کاغذ به‌علت ارزانی و راحتی نسبی در سطح وسیع مورد استفاده قرار گرفته و خواهد گرفت. بسیاری از ذخایر اطلاعاتی موجود و سایر وجوه فرهنگی میراث ما به شکل چاپ روی کاغذ است، از این‌رو، لازم است که از آنها مراقبت به عمل آید و نگهداری و محافظت شوند

تاریخچه. بنابر مدارک موجود، نخستین بار کاغذ را شخصی به‌نام تسای لون (50؟-118؟) در حدود 105م. در چین اختراع کرد. فن کاغذسازی او به مدت چند قرن در چین مورد استفاده بود و به‌تدریج تکمیل شد. کاغذهای چینی در آن دوران مخلوطی از پوست درخت و کنف بودند. این مواد را تا جایی که امکان داشت ریز می‌کردند و با آب زیاد مخلوط می‌ساختند. بدین ترتیب خمیر کاغذ بدست می‌آمد. ماده خمیر مانند را بر روی تورهای قاب شده‌ای پهن می‌کردند تا آب خود را از دست داده و آرام آرام خشک شوند، حاصل کار یک برگ کاغذ بود.

در 610م. کاغذسازی چینی به ژاپن راه یافت. در قرن اول اسلامی (حدود 88ق./710م.) در جنگی که میان مسلمانان و چینی‌ها رخ داد، مسلمانان راز و رمز کاغذسازی را از اسرای چینی آموختند و کاغذسازی به قلمرو اسلامی رسید و به سرعت توسعه یافت. کاغذهای اسلامی با نام شهرها و گاه اشخاص شهرت داشتند. ابن ندیم درالفهرست الفهرست از انواع کاغذهایی نام می‌برد که در بلاد اسلامی ساخته می‌شدند، از آن جمله‌اند: کاغذ بغدادی، کاغذ سمرقندی، کاغذ برمکی، کاغذ نوحی، و جز آن. او می‌نویسد کاغذ خراسانی از کتان ساخته می‌شود. ظاهرآ فضل بن یحیی برمکی(150-187ق.) نخستین کسی است که کارخانه کاغذسازی در بغداد و بلاد اسلام تأسیس می‌کند. مشهورترین کارخانه کاغذسازی ایران در خونج یا خونا بود که خرابه‌های آن در نزدیکی شهر خلخال است و در زمان یاقوت حموی (574-626ق.)، به کاغذ کتان شهرت داشته است.

کاغذ در قرن دهم میلادی از جهان اسلام به مصر و بعد توسط اعراب مسلمان (مورها) به اسپانیا رفت. از این راه بود که اروپاییان با فن کاغذسازی آشنا شدند. حدود 1276م. نخستین کارخانه کاغذسازی در ایتالیا و سپس در نیمه قرن 14 در فرانسه تأسیس شد. با اختراع صنعت چاپ در نیمه قرن 15 تقاضا برای کاغذ افزایش یافت. در 1690 نخستین کارخانه کاغذسازی در ایالات متحده در جرمنتاون ساخته شد. در اواخر قرن 18، در فرانسه، نیکولا روبر ماشین کاغذسازی را اختراع کرد و دو برادر انگلیسی به‌نام‌های هنری و سیلی فوردرینیر[1]  آن را تکمیل کردند. نکته در خور اهمیت آن است که شیوه کاغذسازی دستی عینآ همان است که در ماشین‌های کاغذسازی به‌کار گرفته می‌شد (1: ج 2، ص 2144).

کاغذسازی در جهان اسلام ــ از جمله در ایران ــ سابقه‌ای 1000 ساله دارد. لیکن تولید ماشینی کاغذ در ایران از دهه 1340ش. آغاز شد. در 1346ش. شرکتی به‌نام شرکت سهامی کاغذ پارس تأسیس شد و نخستین کارخانه کاغذسازی را در هفت‌تپه خوزستان دایر کرد. علت انتخاب هفت‌تپه آن بود که کارخانه در کنار مزارع نیشکر باشد و بتوان از تفاله نیشکر به‌عنوان ماده اولیه برای ساختن کاغذ استفاده کرد. کارخانه کاغذسازی پارس در جنگ ایران و عراق آسیب فراوان دید. در شرایط کنونی چندین کارخانه کاغذسازی در ایران، از جمله در مازندران فعالیت دارند که از تفاله نیشکر، درخت‌های جنگلی، و مواد بازیافتی (تکه‌های پارچه و کاغذهای باطله و ضایعات کاغذ در چاپخانه‌ها) برای ساختن انواع کاغذها استفاده می‌کنند (1: ج 2، ص 2144).

تولید کاغذ. فرایند تولید کاغذ از این قرار است: الیاف سلولزی را در آب می‌گذارند تا رطوبت را جذب کنند و متورم و نرم شوند؛ بعد آنها را روی یک شبکه سیمی ظریف پهن می‌کنند تا آب موجود در الیاف گرفته شود و رشته‌های مرطوب بر سطح شبکه فرو نشینند و یک تخته شوند. الیاف با از دست دادن آب به هم نزدیک می‌شوند و در نقاطی که الیاف روی هم قرار می‌گیرند نوعی اتصال شیمیایی از نوع هیدروژنی شکل می‌گیرد و آنها را به هم متصل می‌کند. این ارتباط و خود اتصالی، کلید اصلی تولید یک برگ کاغذ چسبنده و سخت و محکم است. در این حالت به هیچ گونه چسب اضافی نیاز نیست و کاغذ پس از خارج شدن آب از الیاف سلولزی و خشک شدن آنها ساخته می‌شود.

کاغذ در جهان غرب و قبل از به‌وجود آمدن ماشین‌های کاغذسازی در نیمه اول قرن نوزدهم، از الیاف پنبه یا کتان ــ عمدتآ از پوشاک کهنه و دورریز ــ تهیه می‌شد. امروزه، حداقل 95 درصد کاغذ تولیدی در جهان از مشتقات الیاف چوب، و 5 درصد بقیه نیز از الیاف گیاهی نظیر باگاس (تفاله نیشکر)، کاه، و نی تولید می‌شود. هنوز انواع خاصی از کاغذ از برخی الیاف گیاهی نظیر پنبه، کتان، و کنف ساخته می‌شود. از این کاغذها برای تهیه اسکناس، کارهای هنری، کارهای چاپی اعلا، آثاری که باید محافظت و نگهداری شوند، و برای تعمیر و بازسازی کتاب‌های قدیمی نفیس آسیب دیده استفاده می‌شود.

آماده‌سازی الیاف در کاغذسازی. نخستین مرحله در تهیه کاغذ، جداسازی الیاف از بستر اصلی آنها در چوب است. این فرایند را خمیر کردن می‌گویند که دو روش عمده دارد:

1) خمیرکردن مکانیکی، که در آن برای خرد کردن چوب و بیرون آوردن ذرات الیاف از درون آن از عملیات سخت مکانیکی استفاده می‌شود؛ و 2) خمیر کردن شیمیایی، که در آن تراشه‌های چوب با به‌کارگیری گرما و فشار تحت تأثیر ترکیبات شیمیایی قرار می‌گیرند. محصولی که از روش شیمیایی به‌دست می‌آید کمتر از محصول روش مکانیکی است، ولی الیاف حاصله آسیب‌ناپذیرتر هستند و می‌توان از آن کاغذ بسیار محکم‌تری تولید کرد. هم‌اکنون فرایندهایی در کاغذسازی وجود دارد که از خصوصیات هر دو روش بهره می‌گیرند. اگر کاغذ سفید مورد نظر باشد، عملیات شست‌وشو (سفید کردن) نیز باید در فرایند ساخت منظور شود.

یک وجه اصلی کاغذسازی، فرایندی است که در آن الیاف معلق در آب تحت عمل پرداخت مکانیکی شدید قرار گیرند. عمل کوبیدن یا تصفیه، بر خصوصیات مکانیکی کاغذ اثر دارد. برای مثال افزایش پرداخت، موجب افزایش استحکام چگالی ظاهری الیاف است و اثر مستقیم آن بر روی الیاف، ایجاد انعطاف پذیری بیشتر آنهاست که موجب می‌شود الیاف بر روی یکدیگر خوابیده و سطح تماس بیشتری به‌وجود آید. به این ترتیب، اتصال بین الیاف تقویت می‌شود. البته این فرایند بسیار پیچیده است.

اجزای غیرالیافی کاغذ. در تولید کاغذهایی که از آنها برای چاپ یا نوشتن استفاده می‌شود، نوعی ماده پُر کننده به‌کار می‌رود. استفاده از این ماده نتایج بسیاری دارد مانند افزایش میزان ماتی، صافی، و یکنواختی کاغذ. مواد پرکننده رایج، چینی و گچ (کربنات کلسیم) است. سهم مواد پرکننده در کاغذ می‌تواند زیاد و بین 10 تا 15درصد وزن کاغذ را تشکیل دهد.

اغلب کاغذها به‌منظور کنترل واکنش آنها با آب و سایر سیالات، با روش‌های مختلفی تحت عملیات اصلاحی قرار می‌گیرند. کاغذی که فقط از الیاف سلولزی ساخته می‌شود آب را با سهولت بسیار زیاد جذب می‌کند. چنین کاغذهایی برای نوشتن با قلم و یا جوهر مناسب نیستند. به‌علاوه، در بسیاری از مصارف تجاری لازم است کاغذ به رطوبت مقاوم باشد. فرایند مقاوم کردن کاغذ به آب را «آهارزنی» می‌گویند.

آهارزنی داخلی، چنانکه معروف است، فراوان به‌کار می‌رود. این فرایند مستلزم افزودن مواد آهاری به ماده حاوی ذرات الیاف قبل از شکل گرفتن کاغذ است. ماده متداول یک نوع رزین چوبی است که با سولفات آلومینیوم تقویت شده است و کاغذسازان آن را زاج سبز می‌نامند. زاج سبز، رزین را روی سطح الیاف تثبیت می‌کند. متأسفانه نتیجه فرایند آهارزنی، به‌علت استفاده از زاج سبز، اسیدی شدن کاغذ است. این حالت اسیدی در کاغذ باقی می‌ماند و علت اصلی افت تدریجی مقاومت کاغذ همین است. در سال‌های اخیر، روش‌های اقتصادی آهارزنی داخلی با مواد خنثی یا قلیایی رواج یافته است که تا حد زیادی می‌تواند از فرسودگی جلوگیری کند. آهارزنی داخلی با آهارزنی سطحی و شست‌وشویی که شامل اصلاح کاغذ با نشاسته یا ژلاتین و یا مواد مشابه است، کاملا تفاوت دارد.

به کاغذ مواد دیگری، البته به مقدار بسیار کم، می‌افزایند تا به آن ویژگی خاص بدهند، مثلا آن را در برابر رطوبت مقاوم کند یا بر شفافیت آن بیفزایند و رنگ و سایه آن را تنظیم کنند.

پوشش و پرداخت سطح کاغذ. مواد پوششی عمل‌آور سطح کاغذ، اجزای مهم غیرالیافی کاغذ را تشکیل می‌دهد. یکی از این نمونه‌ها کاغذهای براق مورد استفاده در مجله‌ها هستند که گاه برای کتاب‌ها نیز به‌کار می‌روند. پوشش‌ها معمولا پایه رنگ‌دانه‌های معدنی پودری از نوع رس و کربنات کلسیم دارند و نباید با پرکننده‌ها اشتباه شوند. نتیجه این عمل تولید کاغذ بسیار مطلوب و خوش چاپ است.

ویژگی‌های کاغذ. کاغذ وقتی می‌تواند انتظاری را که از آن می‌رود برآورد که ویژگی‌های آن اندازه‌گیری و کنترل شوند. برای کاغذ مطلوب سه ویژگی مهم وجود دارد: 1) خصوصیات ماده سازنده کاغذ، نظیر مقاومت، وزن (جرم در واحد سطح)، و چگالی ظاهری؛ 2) خصوصیات مربوط به سطح کاغذ، نظیر صافی که نقش اصلی و کلیدی را در فرایند تبدیل نظیر چاپ دارند؛ و 3) خصوصیات بصری که عمدتآ رنگ، شفافیت، و ماتی هستند.

کاغذی که برای کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به حد کافی محکم بوده و رنگ و شفافیت آن پذیرفتنی باشد. از دیدگاه حفاظت و نگهداری، یکی از مسائل عمده، فرسودگی در گذر زمان است. تغییر رنگ در اثر فرسودگی نیز مهم است، ولی اهمیت آن به نوع کاری که قرار است کاغذ انجام دهد ارتباط دارد؛ برای مثال رنگ در کتاب‌های هنری خیلی اهمیت دارد.

روش اصولی مطالعه خصوصیات مکانیکی کاغذ، منحنی بار کشیدگی است. فشار در نقطه پارگی، بیانگر مقاومت کششی کاغذ مورد آزمایش است؛ در حالی که کشیدگی در محل پارگی وسیله‌ای برای اندازه‌گیری مقاومت یا توانایی جذب انرژی قبل از پارگی است.

برای سنجش خصوصیات مکانیکی کاغذ، آزمایش‌های متعدد دیگری وجود دارد که تعدادی از آنها بر اساس شبیه‌سازی و قدرت ایستادگی کاغذ در مقابل نیرو انجام شده است. در این زمینه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

- مقاومت نسبت به پارگی، که با انرژی مورد نیاز برای انتشار پارگی در نمونه کاغذی که در آن شکافی ایجاد شده است اندازه‌گیری می‌شود.

- مقاومت در برابر سوراخ شدن (نیروی مورد نیاز برای ایجاد یک سوراخ در میان کاغذ با استفاده از یک دیافراگم لاستیکی مقاوم ایجاد می‌شود).

- پایداری در مقابل تا شدن، این خاصیت را به این ترتیب اندازه می‌گیرند که یک باریکه کاغذ را بارها به داخل و خارج تا می‌کنند تا پاره شود. همان‌طور که قبلا اشاره شد علاوه بر خصوصیات مکانیکی، برای کسانی که به کاغذ به‌عنوان محمل اطلاعات می‌نگرند، رنگ بیشتر از هر چیز دیگری مورد توجه است.

رنگ‌رفتگی و تبدیل رنگ کاغذ به قهوه‌ای متمایل به زرد در تماس با نور و روشنایی، رایج‌ترین مسئله است و از موارد آشنا در کتاب‌های جلد کاغذی قدیمی و به خصوص لبه برگ‌های آنهاست. عامل اصلی در رنگ‌رفتگی وجود یا عدم لیگنین است، زیرا کاغذهایی که دارای این ماده هستند در مقابل نور و روشنایی به سرعت زرد می‌شوند.

استانداردهای کاغذ بادوام در آینده. با توجه به مشکلاتی که کتابخانه‌ها، آرشیوها، و سایر مراکز نگهداری با آن مواجه هستند، باید تدبیری اتخاذ شود تا در مجموعه‌های در حال ایجاد، مشکلات فعلی وجود نداشته باشد. کمال مطلوب آن است که تمام اسناد و کتاب‌ها روی کاغذ بادوام نوشته شوند و تا آنجا که امکان دارد بر طول عمر این‌گونه کاغذها افزوده گردد. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف تدوین استاندارد در تولید کاغذ است.

استاندارد برای کاغذهای بادوام برای آرشیوها از دیرباز وجود داشته است، ولی به سبب آنکه این‌گونه کاغذها معمولا کم خریده می‌شوند، قیمت آنها در مقایسه با قیمت کاغذهای معمولی خیلی گران‌تر است و به همین علت استفاده از آنها محدود به موارد خاص است. دوام کاغذ در سال‌های اخیر با به‌کارگیری سیستم‌های آهار خنثی یا قلیایی در کاغذسازی معمولی بسیار تغییر کرده است. اکنون می‌توان برای تهیه کاغذ بادوام برای استفاده در کتاب‌ها و سایر نشریات عمومی که دوام آنها اهمیت دارد، استاندارد تدوین کرد. این دیدگاه نوعی تغییر محوری در زمینه حفاظت و نگهداری از کتاب‌ها و اسناد است. در هر حال به این نکته حیاتی باید توجه داشت که استانداردها برای تولیدکنندگان باید عملی و دارای توجیه اقتصادی باشند در غیر این صورت رعایت نشده و نادیده انگاشته می‌شوند.

گام اساسی در زمینه استانداردسازی، انتشار استاندارد  ANSI239.48-1984تحت عنوان "دوام کاغذ برای مواد چاپی کتابخانه" از سوی مؤسسه استاندارد ملی امریکا بود که اخیرآ به‌روز شده است. سازمان جهانی استاندارد (ایزو)، استانداردهای خود را برای انواع کاغذهای مشابه با نام  ISO9706تهیه کرده است. هدف ایزو آن است که چاپخانه‌ها، ناشران، و دیگران بتوانند برای انواع اسناد و مدارک و نشریات از کاغذهایی استفاده کنند که قابل نگهداری طولانی در کتابخانه‌ها و آرشیوها بوده و اقتصادی نیز باشند. استانداردها بر اساس نتایج آزمایشگاهی تعیین می‌شوند. باید منتظر ماند و دید که آیا این استانداردها تأیید می‌شوند و در تولید کتاب‌ها و مدارک بادوام مورد استفاده قرار می‌گیرند یا نه؟

یک نکته کاملا روشن است و آن اینکه راه برای تولید کاغذ ارزان که بیش از حد نیاز بسیاری از آرشیوها و مصارف مشابه دوام دارد، باز شده است (2: 357-358).

 

مآخذ: 1) "کاغذ". دایره‌المعارف فارسی ]مصاحب[. ج2، ص 2143-2144؛

2) Priest, Derek. J. "Paper". International Encyclopedia of Information and Library Science. PP.356-359.

                فاطمه زندیان؛ نورالله مرادی

گرفته شده از دانشنامه آزاد



نوشته شده در چهارشنبه 88/10/30ساعت 8:32 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |

الف: گزینه صحیح را علامت بزنید.

 انگیزه قوی برای حل مشکل در کدام مرحله تفکر به وجود می آید؟

 الف: اطمینان به صحت فرضیه    ب: ارزیابی فرضیه     ج: جمع آوری اطلاعات پیرامون مشکل     د: احساس وجود مشکل 

کدام یک از بیماریها در اثر واکسیناسیون در حال نابودی اند؟

الف: آبله                 ب: ایدز                        ج: فلج اطفال             د: اوریون

بر اثر واکسیناسیون......

الف: شخص بیمار بهبود میابد     ب: نیروی دفاعی بدن قوی می شود     ج: شخص به بیماری دچار می شود    د: نیروی دفاعی بدن دچار ضعف می شود

شکوفایی استعدادها تحت تاثیر چه عاملی است:

الف:وراثت     ب: رشد              ج: تکامل             د: شرایط و امکانات محیط زندگی

در خودرو برای ایجاد سرعت و قدرت های مختلف از کدام قسمت استفاده می کنیم؟

الف: جعبه دنده        ب: دیفرانسیل             ج: کلاچ          د: موتور

ب: صحیح و یا غلط بودن سوالات زیر را مشخص کنید

اگر بخواهیم از ماده مناسبی برای تولید محصول مورد نظر خود استفاده کنیم کافی است اطلاعات مختصری در مورد فقط آن ماده داشته باشیم.  صحیح              غلط

کلید تبدیل دارای دو پیچ مشترک است. صحیح          غلط

لالایی گفتن می تواند به رشد و تکامل بهتر کودک کمک کند. صحیح     غلط

ج: جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید

کودک از سن................... اشیاء را تعقیب می کند.

تب شدید موجب .................. کودک می شود.

تراورس های زیر ریل راه آهن را توسط ماده ای به نام................ و تحت روش های فشار و خلا اشباع می کنند.

برای راه اندازی و روشن کردن موتور از................... استفاده می کنیم.

د: به سوالات زیر با بله یا خیر پاسخ دهید

آیا ایده دادن می تواند افکار دیگران را فعال کند؟

آیا برای مبارزه با حشرات چوبخوار می توان چوب ها را رنگ نمود؟

آیا مجموعه وزن خودرو و سرنشینان و بار را بدنه تحمل می کند؟

ه: کلمه ها و جمله های مرتبط را به هم وصل کنید

 

 

تخته فیبر    * 

از آغشته کردن ورقه های نازک کاغذ با مواد شیمیایی مخصوص و پرس کردن آنها بر

                                               روی تخته خرده چوب به دست می آید.

الیاف سلولزی * 

به منظور افزایش مقاومتش در خمیر الیاف آن چسب اضافه می کنند

روکش مصنوعی*

در کاغذ توسط مواد شیمیایی و در تخته فیبر توسط بخار آب جدا می شوند

                        از ترکیب ذرات چوب با چسب های آلی به دست می آید

و: به سوالات زیر پاسخ کامل دهید

اجزای سیستم انتقال قدرت دوچرخه را نام ببرید.

دو قسمت اصلی موتور الکترکی را نام ببرید.

سه مورد از کاربرد های سلف را بنویسید.

دو نوع فرمان نام ببرید.

 


نوشته شده در چهارشنبه 88/10/30ساعت 8:25 عصر توسط طاهره یگانه نظرات ( ) |


Design By : Pichak